Jaki papier wybrać – kilka rad
Kiedy książka jest już gotowa do druku pozostaje jeszcze jeden krok - decyzja o doborze papieru. Uprzedzamy, że tylko pozornie jest ona prosta.
Może wydać się to dziwne, ale poligrafia też ulega wpływowi mody. Kiedyś głównie decydowano się na papiery kredowe, czyli takie których powierzchnia pokryta jest cienką warstwą pigmentu mineralnego oraz kleju. Dzięki temu powierzchnia papieru jest gładka i błyszcząca. Aktualnie “kreda” jest już nieco passé. Teraz przyszedł czas na docenienie surowego piękna papierów offsetowych. Błysk poszedł w zapomnienie na rzecz delikatnej struktury powierzchni papierów niepowlekanych. Bez względu na modę warto wiedzieć, jaki papier wydobędzie wszystkie zalety publikacji, bo jak mówiła Coco Chanel “moda przemija, styl pozostaje”. A przecież zależy nam, by drukowane materiały były w jak najlepszym stylu.
Zacznijmy od książek
Tu liczy się czytelność. Chcemy, by oczy czytelnika gładko podążały za kolejnymi wersami. Poza dobrze dobranym krojem pisma, liczy się również odpowiednie podłoże. Śnieżnobiały papier nie jest najlepszym rozwiązaniem. Pomiędzy bardzo białym tłem, a czarnymi literami może być zbyt duży kontrast. Przy dłuższym użytkowaniu książki będzie on męczył wzrok. Co w przypadku, gdy zależy nam na bardzo białym papierze ze względu na ilustracje? Wtedy kluczowy jest dobór kroju pisma. Zrezygnujmy z krojów cienkich oraz takich, które mają duży kontrast pomiędzy cienkimi i grubymi liniami. Czytelnik raczej nie polubi się też z papierem kredowym. Powierzchnia odbijająca światło męczy wzrok. Najlepszy więc jest papier niepowlekany matowy w kolorze złamanej bieli.
Musimy też brać pod uwagę inne czynniki. Autorka tego tekstu jeszcze z czasów swojej edukacji pamięta podręczniki drukowane na kredowym papierze. Już jako dziecko uważała to za pomysł absurdalny. Choć zdjęcia wyglądały pięknie, kredowy papier sprawiał, że każda drobna notatka na marginesie, czy podkreślenie tekstu ołówkiem było praktycznie nie do wymazania. Jeśli podręcznik przed nami użytkował ktoś inny np. starsze rodzeństwo, trudno było wśród notatek odnaleźć te wykonane własną ręką. Dlatego nie zalecamy stosowania papierów kredowych do notatników, kalendarzy oraz wszędzie tam, gdzie czytelnicy będą robić odręczne notatki.
Co z papierami kremowymi, lub tymi wpadającymi w żółte tony? Nie poprawiają one czytelności, lecz jeśli mamy taką wizję artystyczną – czemu nie? Dla bezpieczeństwa warto wtedy jednak zrobić wydruk próbny.
Ważne jest również, żeby papier nie prześwitywał. W przeciwnym wypadku widzimy nie tylko litery znajdujące się na czytanej przez nas stronie, ale i na rewersie. Nie trzeba chyba tłumaczyć, jak to wpływa na czytelność…
Zdjęcia i ilustracje
Biel podłoża działa na korzyść zdjęć i ilustracji – doskonale wydobywa barwy, stanowi dla nich dobrą bazę. Jak wiemy, druk cyfrowy odbywa się za pomocą 4 podstawowych kolorów farb drukarskich – cyjanu, magenty, żółtego i czarnego, czyli CMYK. Niemożliwe jest, by za pomocą połączenia tych farb uzyskać barwę białą. W wydrukowanych grafikach czysta biel nie jest bielą farby drukarskiej, a bielą podłoża. A teraz wyobraźmy sobie, że drukujemy na kremowym papierze. Wszystko, co na zdjęciu było białe – światła, refleksy, czy po prostu jasne obiekty – nagle stają się kremowe. Zaburza to nieco odbiór grafiki.
Kiedy stosować papier kredowy?
Papier kredowy jest doskonałym wyborem dla katalogów reklamowych, gdy chcemy podkreślić atrakcyjny wygląd produktów, nadać im prestiżu i wydobyć żywe barwy. Doskonale uwypukla w zdjęciach kontrasty. Raczej rzadko zdarza nam się zaczytywać w treści katalogów. Są one raczej od tego, by w atrakcyjny sposób prezentować produkty i reklamować usługi – słowem, zapoznać klienta z ofertą. Po prostu mają przekonująco działać na odbiorcę. Na papierze kredowym bez problemu widać wszelkie niuanse fotografii, kolory są żywe i atrakcyjne dla oka.
A gdy nie jesteś pewny swoich wyborów…
zawsze możesz poradzić się naszych przedstawicieli z Biura obsługi klienta. Nie każdy klient musi znać na pamięć papiery znajdujące się w ofercie drukarni cyfrowej. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu nasi opiekunowie klienta są specjalistami w tej kwestii.