
Personalizacja książek
Zacznijmy od definicji. Personalizacja to najkrócej i najogólniej rzecz ujmując dostosowanie do indywidualnych potrzeb klienta. W przypadku materiałów drukowanych - np. książek, kalendarzy, notesów - polega na zróżnicowaniu nakładu - tak, aby poszczególne egzemplarze miały inne cechy. Dzięki rozwojowi technologii cyfrowej - zarówno jeśli chodzi o druk, oprawę, jak i uszlachetnienia - personalizacja jest dziś łatwo dostępnym sposobem na uczynienie książki jeszcze bardziej atrakcyjnej w oczach potencjalnego odbiorcy - czytelnika.
Co to jest personalizacja książek i dlaczego zyskuje na popularności?
W przypadku książek personalizacja oznacza nadanie danej publikacji takich atrybutów, że czynią one ją wyjątkową, niepowtarzalna i unikatową – choć jednocześnie pozostaje ona częścią większego nakładu.
Możliwości personalizacji książek są praktycznie nieograniczone. Personalizacja może bowiem dotyczyć wnętrza i/lub jej okładki/obwoluty, a także innych elementów oprawy.
Dziś personalizacja książek staje się popularna, ponieważ pozwala nadawać publikacjom takie cechy, które są w pełni zgodne z indywidualnymi preferencjami czytelników. To zaś z kolei przyczynia się do zwiększenia ich zadowolenia, daje im poczucie, że są wyjątkowi, czyją się docenieni i wyróżnieni. W efekcie taki czytelnik chętniej wraca do danego wydawnictwa, autora, serii publikacji. Buduje to więzy lojalności, wzmacnia relacje na linii wydawca (self-publisher) – czytelnik. Least but not last – personalizacja jako dodatkowy „wabik” marketingowy, ma wpływ na zwiększenie sprzedaży danego tytułu.
Formy personalizacji
Tak jak już wspomnieliśmy, w przypadku książek personalizacja może dotyczyć nie tylko okładki lub obwoluty, ale także wnętrza książki i wielu elementów oprawy, takich jak np. kolory kapitałek, czy tasiemek introligatorskich. Najczęściej spotyka się personalizacje w obrębie trzech obszarów.
- Personalizacja wnętrza publikacji
W zależności od potrzeb – zamysłu wydawcy i autora, wymagań i oczekiwań czytelników, można w części nakładu zmienić treść (tekst) publikacji, można zaprezentować inne ilustracje, wykresy, zdjęcia, można także dodać różne kody kreskowe lub QR. W przypadku edycji kolekcjonerskich możliwe jest nadrukowanie indywidualnego numeru wskazującego na kolejność egzemplarza w ograniczonym nakładzie. Spotyka się też sytuacje, gdy autor zamawia wdrukowane dedykacje na stronę tytułową – dla swoich najwierniejszych czytelników, rodziny, przyjaciół.
- Personalizacja okładek i obwolut
Oprócz indywidualizowania bloku publikacji, zdarza się, że zleceniodawca życzy sobie, aby część nakładu miała różne oprawy – do sprzedaży trafiają np. książki w oprawie miękkiej, w ograniczonym wydaniu kolekcjonerskim mają one oprawę twardą. Częstym zabiegiem jest też różnicowanie samych okładek – na poziomie projektowym. Różne partie nakładu mają inne grafiki na okładce lub dostępne jest kilka rodzajów obwolut. Ponadto zdarza się, że na okładkach zastosowane są odmienne uszlachetnienia (albo uszlachetnienia zarezerowane są wyłącznie dla kilku, kilkudziesięciu egzemplarzy np. „platynowych edycji limitowanych”).
- Personalizacja innych elementów książki
Zróżnicowaniu mogą podlegać także elementy oprawy – takie jak wspomniane już kapitałki, tasiemki, czy wyklejki. Możliwe jest zastosowanie różnych ich kolorów lub – w przypadku wyklejek – innych zadruków lub użycie odmiennych kolorów surowców. Zdarza się także, że personalizacji ulega zadruk na krawędziach książki. Ponadto częstym zabiegiem jest personalizowanie zakładek do książek – i nadrukowywanie nań np. imion czytelników, czy dedykowanych im „przesłań”.
Różnorodne zastosowania
Personalizacja wykorzystywana jest na wiele sposobów i ma wiele praktycznych zastosowań w bardzo różnych dziedzinach i branżach. Świetnie sprawdza się w marketingu, w branży upominkowej, wśród firm specjalizujących się w szkoleniach i eventach. Jest bardzo popularna wśród self-publisherów, stosuje się ją w publikacjach kierowanych do dzieci.
Prezenty i upominki personalizowane
Po pierwsze personalizowane książki świetnie sprawdzają się jako różnego rodzaju oryginalne upominki. Tak dzieje się nie tylko w przypadku „klasycznych” książek, ale także książkowych kalendarzy, plannerów i notesów. Miło jest bowiem dostać upominek, którego nie można kupić w „zwykłym” sklepie – z nadrukowanym swoim imieniem i nazwiskiem lub egzemplarz kolekcjonerski z oprawą w ulubionym, nietuzinkowym kolorze.
Książeczki spersonalizowane dla dzieci
Ciekawą grupą wydawnictw są personalizowane książki dla najmłodszych dzieci. To odrębna grupa produktów, dostępna na indywidualne zamówienie. Uczą i bawią, sprawdzając się szczególnie w przypadku maluchów. Świetnie wpływają na rozwój ich wyobraźni i kreatywności oraz powodują, że czytanie staje się ulubioną formą zabawy. Na rynku jest wiele firm specjalizujących się w tego typu pracach – wystarczy wybrać bajkę, przesłać zdjęcie dziecka, a jej główny bohater otrzymuje twarz oraz imię naszej latorośli i tym samym ma szansę na przeżycie wielu fascynujących i magicznych przygód. Polecamy – taka personalizowana książeczka to najlepszy (i uroczy!) prezent dla malucha!
Marketing i kampanie promocyjne
Personalizowane produkty to dziś stały element wielu akcji i kampanii promocyjnych. Bez personalizowanych katalogów i folderów nie obędą się wydarzenia marketingowe (targi, konferencje, szkolenia), trudno wyobrazić sobie przedsprzedaż książki autorstwa instagramowej influencerki/influencera bez dodatkowej zachęty właśnie w postaci unikatowych bonusów – egzemplarza z wybraną przez klienta okładką lub certyfikatem potwierdzającym, że to pierwszy egzemplarz w limitowanej serii.
Korzyści dla wydawców i klientów
O korzyściach pisaliśmy już na początku tego artykułu. Warto jednak pewne rzeczy podkreślić. Nadawanie indywidualnych cech mając na uwadze preferencje naszych czytelników to strzał w dziesiątkę. Powoduje większe zaangażowanie odbiorców, daje im poczucie wyjątkowości i wyróżnienia. Adresat naszej publikacji niejako automatycznie czuje się z nią mocniej związany, co ma wpływ na budowanie lojalności wobec autora/wydawnictwa. Chętniej wybiera się spersonalizowany produkt, bo otrzymuje się informację, że to zostało przygotowane tylko dla mnie, ma cechy takie, jakich nie mają inne tego typu publikacje (lub niewiele z nich je ma). Wydawca zaczyna być odbierany jako ten, który jest mocniej zaangażowany, starający się, zwracający uwagę na potrzeby czytelnika.