Jak wydać książkę samemu?
Self-publishing, czyli samodzielne wydanie książki, to szansa na realizację marzenia o opublikowaniu własnego dzieła bez konieczności współpracy z tradycyjnym wydawnictwem. Brzmi kusząco, jednak wymaga zmierzenia się z licznymi wyzwaniami. Oto najważniejsze aspekty, o których musisz pomyśleć, zanim zdecydujesz się wydać książkę samodzielnie.
Wysokie koszty początkowe - na co się przygotować?
Wydanie książki samodzielnie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów, które w tradycyjnym modelu wydawnictwo bierze na siebie. Koszty wydania książki nie są małe. Autor – wydawca musi zapłacić za korektę, redakcję, zaprojektowanie okładki, skład książki i druk. Nakład, który zdecydujesz się zamówić, wpłynie na całkowite koszty wydania. Teoretycznie – im większa liczba egzemplarzy – tym koszt jednostkowy książki niższy. Jednak ta zasada sprawdza się przede wszystkim przy większych, kilkutysięcznych, nakładach. W praktyce – im mniej egzemplarzy – tym bezpieczniej. Unikniesz nadprodukcji i strat finansowych, nie ryzykujesz, że nie sprzedasz całej zamówionej puli. Decydując się na współpracę z drukarnią cyfrową, specjalizującą się w druku niskonakładowym, zapewniasz sobie, że w przypadku konieczności dodruku, szybko domówisz potrzebne egzemplarze.
Myśląc o kosztach należy także wziąć pod uwagę późniejsze wydatki związane z marketingiem i dystrybucją książki.
Brak wsparcia od profesjonalnej sieci wydawniczej - czy to duży problem?
W tradycyjnym modelu wydawniczym wszystkie etapy procesu – od redakcji, przez korektę, po dystrybucję i promocję – są w gestii wydawnictwa. W self-publishingu te zadania spadają na autora. Początkującemu w branży wydawcy mogą przysporzyć wielu problemów i zająć sporo czasu. Trzeba samodzielnie zająć się wieloma sprawami – m.in. uzyskać numer ISBN, określić na jakim papierze chcemy drukować, wybrać drukarnię do współpracy, zająć się promocją książki i sposobami dostarczenia jej do czytelnika.
Brak wsparcia profesjonalnej oficyny może wydawać się przeszkodą, ale na rynku działa wiele firm oferujących pomoc początkującym autorom. Są korektorzy, redaktorzy, osoby, które składają tekst i przygotowują materiały do druku. Warto kluczowe zadania zlecić specjalistom, na pewno w pozytywny sposób wpłynie to na jakość twojej książki. I jeszcze jedno – podatki, rozliczenia księgowe, vat i inne finansowe, często zawiłe sprawy. Te rzeczy też warto oddać w ręce fachowców.
Konkurencja i trudności z widocznością - jak się wyróżnić?
Rynek self-publishingu jest pełen nowych tytułów. To szybko rozwijający się segment rynku wydawniczego. Wielu autorów, dotąd piszących do przysłowiowej szuflady, decyduje się na wydanie swojej książki. Pojawia się zatem pytanie jak wyróżnić się wśród konkurencji? Wymaga to przemyślanego planu promocji. Kluczem może być:
- przyciągająca uwagę okładka,
- dobra jakość druku – piękne wykończenie podnosi prestiż książki i zachęca do jej zakupu,
- skuteczna strategia marketingowa obejmująca social media, blogi i targi książek.
Warto tu pamiętać także o naszej grupie docelowej. Inną strategię przyjmiemy w przypadku książki dla dzieci, inną wydając książkę wspomnieniową, jeszcze inną, gdy jest to beletrystyka „romansowa” skierowana do kobiet.
I jeszcze jedno – bestseller rzadko jest dziełem przypadku – to efekt ciężkiej pracy i przemyślanego planu promocyjnego.
Zarządzanie kanałami dystrybucji - klucz do sukcesu
Decyzja, gdzie i jak sprzedawać książkę, jest jednym z ważniejszych etapów procesu wydawniczego. Samodzielna sprzedaż książek wymaga stworzenia własnej sieci dystrybucji, np. za pośrednictwem sklepów internetowych, platform takich jak Amazon czy księgarni lokalnych. Nie można tu pominąć mediów społecznościowych – szczególnie jeśli jesteśmy obecni na Facebooku czy Instagramie i zbudowaliśmy wokół profili lojalną rzeszę followersów. Wielu samowydawców z powodzeniem wykorzystuje swoje profile nie tylko do informowania o poszczególnych etapach produkcji książki, do pokazywania filmików z produkcji czy z tzw. unboxingu – gdy pierwsze egzemplarze trafiają do autora, ale także do przedsprzedaży i regularnej sprzedaży swoich publikacji.
Pamiętaj – odpowiednie zarządzanie kanałami dystrybucji pozwoli Ci dotrzeć do większej liczby czytelników.
Podsumowanie
Self-publishing to proces wymagający, ale jednocześnie satysfakcjonujący. Ma swoje wady i zalety. Wydanie własnej książki daje pełną kontrolę nad każdym etapem: od treści, korekty i redakcji, przez projektowanie okładki, po wybór nakładu. Jest dla osób zdeterminowanych i otwartych na nowe wyzwania. To idealne rozwiązanie dla osób, które chcą być same sobie żeglarzem, sterem i okrętem ;) Last but not least – nie tylko wszystkie koszty spadają na twoje barki – także zyski uzyskane ze sprzedaży twojej książki są tylko twoje – nie musisz z nikim się dzielić się tym, co książka zarobi.
Decydując się opublikować swoją książkę bez pomocy wydawnictwa, dzięki profesjonalistom, takim jak drukarnie specjalizujące się w druku książek, możesz osiągnąć efekt, który zachwyci czytelników. Pamiętaj o szczegółowym planowaniu, analizie kosztów i konsekwentnym promowaniu swojej książki – to klucz do sukcesu w self-publishingu. Poza tym – po wydaniu pierwszej książki kolejne wydawanie książki bez wydawnictwa będzie już o wiele łatwiejsze ;)