Jak promować książkę?
Promowanie książki wydanej samodzielnie, w modelu self-publishingu, jest równie ważne jak samo jej napisanie. Za samowydawcą nie stoi bowiem prężny dział marketingu wydawnictwa, który sprawdzonymi sposobami pomaga w promocji i skutecznej sprzedaży publikacji. Samodzielne wydawanie daje autorowi kontrolę nad treścią i wyglądem książki, ale oznacza też pełną odpowiedzialność za marketing. Jeśli jesteś początkującym wydawcą, mamy dla Ciebie kilka podpowiedzi, które pomogą dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych odbiorców, pozwolą zaistnieć książce w mediach, a w efekcie wpłyną na sprzedaż Twojego dzieła.
Wykorzystanie mediów społecznościowych
W dobie internetu nieocenionym narzędziem promocji książki są media społecznościowe. Platformy takie jak Facebook, Instagram, Twitter, czy TikTok umożliwiają bezpośrednie dotarcie do potencjalnych czytelników, tworzenie z nimi trwałych relacji i budowanie fanowskiej społeczności. Autorzy mogą:
- tworzyć angażujące posty – dzielić się fragmentami swojej powstającej książki, publikować zdjęcia lub relacje video (rolki) z procesu produkcji książki (nasi klienci uwielbiają, gdy nagrywamy filmy z druku, czy oprawy w naszej drukarni – otrzymują wtedy świetny content do swoich profili), opowiadać o inspiracjach czy planach na przyszłość,
- organizować konkursy – to sprawdzony sposób na przyciąganie uwagi i budowanie bazy zaangażowanych fanów,
- prowadzić live’y – czyli transmisje na żywo, które są świetnym sposobem na bliski kontakt z czytelnikami, szczególnie, gdy przebiegają w formule „Q&A”.
Kluczem do zbudowania zainteresowania książką, potem do utrzymania tego zainteresowania i w efekcie do skutecznej promocji jest jednak regularna aktywność w mediach społecznościowych. To nie mogą być akcyjne wystąpienia „kiedy mi się przypomni”, ale działania oparte na przemyślanej i konsekwentnej strategii.
Budowanie strony internetowej autora
Jeśli myśleliście, że „zwykła” strona internetowa to już przeżytek to byliście w dużym błędzie. To nadal jeden z najbardziej skutecznych sposobów na istnienie w internecie, swoista wizytówka każdego autora, szczególnie w przypadku, gdy jest self-publisherem. Taka strona daje pełną kontrolę nad przekazem i stanowi istotne miejsce dla promocji i reklamy książki. Co powinna zawierać dobra strona? Podpowiadamy:
- informacje o autorze – notę biograficzną, informacje o jego dotychczasowych projektach,
- fragmenty książki lub możliwość pobrania jej rozdziału, co ma na celu zachęcenie do dalszej lektury,
- opcje zakupu – linki do księgarni internetowych, które oferują książkę/książki lub bezpośrednio do sklepu autorskiego (jeśli książkę/książki można nabyć wprost ze strony autorskiej – właściwe wyeksponowanie tej możliwości),
- blog – treści na blogu mogą być doskonałą okazją do budowania relacji z czytelnikami i udostępniania informacji o postępach w pracy nad kolejnymi książkami,
- newsletter – to sprawdzony sposób na systematyczna komunikację z potencjalnymi czytelnikami i najłatwiejszy sposób na dotarcie do grupy odbiorców żywo zainteresowanej naszą twórczością. Tu możemy informować m.in. o nowych artykułach na blogu, spotkaniach autorskich, terminach wydawniczych, działaniach promocyjnych.
Dobrze, jeśli nazwa strony (adres) zawiera nazwisko lub imię i nazwisko autora – tak jak np. w przypadku autorki, która w naszej drukarni drukuje swoje książki: www.martynagorniakpelech.pl Taka strona bez wątpienia buduje wiarygodność autora i wzmacnia jego markę, przyciągając jednocześnie nowych czytelników.
Współpraca z blogerami i recenzentami
Recenzje książek mają ogromne znaczenie w procesie promocji. Wielu czytelników przy wyborze lektury kieruje się właśnie opiniami innych, szczególnie, jeśli są to uznani (lub choćby tylko znani ;) ) recenzenci. Opinie zewnętrzne zwiększają zaufanie do książki i często są decydującym czynnikiem przy zakupie. Współpraca autora z blogerami, influencerami literackimi oraz recenzentami to skuteczna metoda na dotarcie do szerszej publiczności i jeden ze sposobów na wypromowanie książki. Aby zdobyć ich uwagę, warto:
- zbudować bazę blogerów i recenzentów – najlepiej wybrać tych, których cenimy i którzy zajmują się tematyką, którą bliska jest naszej książce,
- wysyłać egzemplarze recenzenckie – blogerzy i recenzenci często szukają nowości, które mogą omówić na swoich stronach i są otwarci na propozycje,
- proponować wywiady lub współpracę – w ten sposób można zainteresować ich swoją historią oraz książką,
- prosić o umieszczenie recenzji na popularnych platformach czytelniczych, takich jak Goodreads czy Lubimy Czytać.
Uzyskane recenzje warto potem powielać w swoich social mediach – tak, aby na pewno dotarły do naszych potencjalnych czytelników. Jeśli jest taka możliwość i otwartość recenzentów można dzielić się z nimi książką jeszcze nieopublikowaną, a otrzymaną opinię zamieścić na okładce.
Udział w targach książki i wydarzeniach literackich
Targi i festiwale książki to doskonała okazja do bezpośredniego kontaktu z czytelnikami. W naszym kraju organizuje się ich dużo, szczególnie w okresie od wiosny do późnej jesieni. Często są to tematyczne imprezy – np. festiwale komiksu, publikacji historycznych, targi książki dla dzieci etc. Obecność autora na takich wydarzeniach pozwala na osobisty kontakt z czytelnikami i budowanie ich lojalności. To także:
- sprzedaż książek na miejscu – bezpośredni zakup od autora i możliwość otrzymania autografu to najlepsza forma promocji książki!
- promowanie marki autorskiej – autor może zdobywać rozpoznawalność i budować swój wizerunek,
- nawiązywanie relacji z innymi autorami – networking jest cennym elementem promocji i pomaga zdobywać nowych czytelników. Coraz popularniejsze zresztą stają się różne stowarzyszenia self-publisherów, które służą wzajemnemu wsparciu, a na samych targach pozwalają na zmniejszenie kosztów wystawowych – dzielone na kilka osób są mniej dotkliwe niż w przypadku, gdy ciężar opłaty spada na jednego autora.
Udział autora w targach, festiwalach i innych wydarzeniach literackich pokazuje zaangażowanie autora, pozwala dotrzeć do nowych czytelników i zwiększa jego widoczność w środowisku literackim. Warto tu też jednym zdaniem wspomnieć o spotkaniach autorskich. To także mogą to być niezwykle satysfakcjonujące spotkania z czytelnikami – nieprzypadkowymi, żywo zainteresowanymi dana tematyką, czy wprost będącymi fanami naszej twórczości i dla których taka forma spotkania jest największym świętem. Właściwie poprowadzone, ze stoiskiem, na którym można zakupić najnowszą książkę lub gadżety z nią związane (np. zakładki do książek) na pewno zapadną w pamięci czytelników.
Kilka słów podsumowania
Promocja książki wydanej w modelu self-publishingu to zadanie, które potrzebuje aktywności na wielu polach. Wymaga pomysłowości, konsekwencji i wykorzystania sprawdzonych na rynku narzędzi. Kluczem do sukcesu jest skuteczne dotarcie do grupy docelowej za pomocą mediów społecznościowych, budowanie profesjonalnego wizerunku na własnej stronie internetowej, współpraca z blogerami i recenzentami oraz uczestnictwo w wydarzeniach literackich. Przemyślana strategia z wykorzystaniem powyższych działań marketingowych pozwoli nie tylko na zbudowanie rozpoznawalności i nawiązanie relacji z czytelnikami, ale także na zwiększenie zasięgu i skuteczną sprzedaż książki. Samodzielna promocja wymaga zaangażowania, ale może być źródłem dużej satysfakcji i być inspirującym doświadczeniem.